Test DNES: Kyselé okurky
Pozitiva: Všechny sklenice obsahovaly více okurek, než slibovaly etikety. Většina vzorků chutnala dobře.
Negativa: Některé okurky byly nevzhledné. Jeden vzorek měl tolik vad, že porušil předpis.
Vetšina lidí má na nakládané okurky vcelku jednoduché požadavky. Měly by být dobré, tak akorát kyselé a hezky křupat. A samozřejmě by měly být pěkné na pohled. V Testu MF DNES se však ukázalo, že splnit všechny tyto základní požadavky se výrobcům velmi často nedaří.
Srovnání dvanácti výrobků, koupených v supermarketech i ve farmářské prodejně, ukázalo, že v chuti až tak velké rozdíly nejsou, většina výrobků chutnala dobře. Velkým problémem byl ovšem vzhled a pak také nevyrovnaná kvalita okurek v lahvích.
Bez závad týkajících se vzhledu prošly testem jen dva vzorky ze dvanácti. Konkrétně se jednalo o okurky Korrekt a Giana. Bez vad byly také dětské okurky efko, které jsme spolu s dětskou řadou Znojmia koupili pro porovnání a do testu zařazeny nebyly. Pokud jde o křupavost, dostatečně sourodé byly jen tři výrobky. U ostatních byly některé okurky ve sklenici tužší a jiné zase nepříjemně měkké.
Ošklivé okurky
Už při nákupu sklenic v obchodech se redaktoři Testu DNES podivovali, kolik poškozených či stopkatých kusů v nich plave. Při zkoumání jakosti okurek na VŠCHT se pak ukázaly další problémy – nepravidelný tvar, nevhodná konzistence, nepřiměřený vzhled či nadměrné zahnutí.
Ve vzorku dvaceti okurek se v průměru objevily čtyři s nějakou vadou. Neslavným rekordmanem testu se v tomto ohledu staly okurky Tesco Value Gherkins in brine. Mezi dvaceti kusy jich bylo čtrnáct s vadou. To je dvakrát více, než povoluje vyhláška 57/2003 stanovující požadavky na zpracovanou zeleninu. „Na daný výrobek máme technickou speciikaci, dle které má splňovat všechny zákonem dané povinnosti,“ reagoval na zjištění Testu mluvčí Teska Václav Koukolíček. Řetězec podle něj dodávané výrobky pravidelně kontroluje a testuje a žádné odchylky v kvalitě zatím nezaznamenal. „Na základě vašeho podnětu upozorníme dodavatele na zjištěné nedostatky a zároveň zvýšíme frekvenci kontrol u tohoto výrobku,“ dodal Koukolíček.
Pevnost kolísá
Překvapivá byla také rozdílná tuhost okurek v jedné lahvi i mezi různými vzorky. Obecně platí, že čím menší okurky jsou, tím jsou pevnější a lépe křupají. Proto test porovnával okurky ve shodné velikostní kategorii.
Laboratorní měření pomocí texturometru, což je přístroj měřící sílu potřebnou k přepůlení okurky, odhalilo, že rozdíly v křupavosti mezi stejně velkými okurkami různých značek mohou být až dvojnásobné a v rámci jedné značky se mohou lišit až o desítky procent.
Nejkřupavější byly okurky Hamé, které se i díky dobré chuti a menšímu počtu vad staly vítězem celého testu. Naopak „nejblátivější“ byly okurky Tesco Value.
V rámci jedné sklenice se okurky odlišovaly nejvíce u Bohdalínských okurek, kde pevnost mezi nejtužšími a nejměkčími kusy kolísala o 44 procent. Rozdíly v křupavosti mohou být podle Petra Kopáčka ze společnosti Hamé způsobeny jednak tím, že okurky pěstované na jednom poli se přirozeně odlišují například obsahem vody, což ovlivňuje jejich další vlastnosti. Další odlišnosti pak vznikají při zpracování. „Okurky nahoře ve sklenici nemohou být z technologických důvodů zcela ponořeny do nálevu a jejich vlastnosti se pak mohou lišit od zbytku,“ vysvětluje Kopáček.
Jeho slova potvrdil i výsledek degustace. Zatímco po chuťové stránce výrazné rozdíly mezi jednotlivými vzorky nebyly, vzhled a hlavně pevnost okurek ovlivňovaly celkový degustační dojem z okurek významně.
Jako nejchutnější vyšly v testu okurky efko delikates, které byly nadprůměrně křupavé a zároveň se pevnost jednotlivých kusů ve sklenici lišila jen o desetinu.
Naopak Bohdalínské okurky, které byly podprůměrně křupavé a pevnost jednotlivých kusů se lišila nejvíce, dostaly od deseti expertů v degustaci nejhorší známku. Špatná známka z degustace pak stáhla okurky na poslední místo a nepomohlo jim ani to, že měly nejlépe ze všech značek označeno místo svého původu. Výrobce byl výsledkem testu zklamán. „Rodinná receptura, kterou při výrobě používáme, sbírá u našich zákazníků řadu kladných ohlasů. Dosud jsme se nesetkali s negativní reakcí,“ uvedl jednatel firmy Ježkův statek David Vortel. Jak řekl, společnost se zaměřuje hlavně na původ a kvalitu surovin – malí pěstitelé například okurky sklízejí ručně.
Kdo chce v obchodě najít tradiční znojemské okurky, z testovaných značek by patrně sáhl po značce Znojmia, jež na Znojmo svým názvem odkazuje. V testu však nejlépe nedopadly. Kupující se z obalu ani nedozví, odkud okurky pocházejí. Teprve na náš dotaz výrobce potvrdil, že se okurky na Moravě skutečně pěstují.
Čtyřnásobné rozdíly v ceně
Test dále ukázal, že cena o kvalitě okurek nevypovídá. Nejlevnější okurky (při přepočtu na 100 g pevného podílu) stály 5 Kč a skončily na druhém místě (Korrekt), ale také na sedmém (ah basic) a jedenáctém (Tesco Value). Naopak nejdražší okurky (Bohdalínské, 22,30 Kč/100 g) skončily v žebříčku navzdory více než čtyřikrát vyšší ceně jako poslední.
Zajímavým bonusem všech okurek pak bylo zjištění, že všechna balení nabízejí větší gramáž pevného podílu, než mají uvedeno na obale. V průměru bylo v každé sklenici o desetinu více okurek, než slibovala etiketa, v případě značky Viva Gourment to dokonce byla pětina.
Dětské okurky. Marketingový tah za vyšší cenu?
Dvě značky dětských okurek jsme podrobili stejným zkouškám, jaké prodělaly klasické okurky. Zajímalo nás, jak moc se tyto výrobky, které jsou dražší, liší od těch standardních, levnějších.
Senzorika: V průměru chutnaly hůř než klasické okurky.
Jakost: Znojmia byla bez vad, efko mělo dvě poškozené okurky, což byl lepší výsledek než u klasických okurek.
Křupavost: Byla horší, ačkoliv okurky byly menší a měly být pevnější.
Hmotnost: V obou případech byla vyšší, než deklaruje etiketa, což je stejné jako u klasických okurek.
Složení: Dětské okurky neobsahovaly umělé sladidlo. To však neobsahovala ani třetina klasických okurek.
Informace na obale: V průměru byly stejně kvalitní jako klasické, ale jasný původ okurek neuváděl ani jeden výrobek.
Výrobky, které uspěly v testu
Hamé okurky
- Koupeno:
- Tesco
známka za degustaci: 1,9
známka za jakost: 2
cena za 100 g okurek: 10,60 Kč
původ okurek: není jasný
velikost balení: 680 gramů
Běžná cena 35,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Okurek bylo v balení o 16 % více, než deklaroval výrobce. Výborně křupaly (nejvíce ze všech). Pevnost okurek v rámci jednoho balení se však lišila až o čtvrtinu. Některé kusy měly zbytky stopek.
Degustace:
Okurky byly hezké, dobré a příjemně voněly po koření. Měly výbornou texturu a pěkný trojúhelníkový průřez. Lák byl cítit po cibuli.
1,7 Známka testu
Korrekt okurky
- Koupeno:
- Globus
známka za degustaci: 2,4
známka za jakost: 1
cena za 100 g okurek: 5 Kč
původ okurek: Česká republika
velikost balení: 670 gramů
Běžná cena 17,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Okurky byly spolu se značkou efko třetí nejkřupavější. Jejich pevnost se v rámci vzorku lišila o necelou pětinu. Jakostně patřily k nejlepším, byly bez vady. Plusem je informace o původu.
Degustace:
Okurky měly výrazně kyselejší chuť. Patřily ke světlejším vzorkům. Po chvíli chutnaly nahořkle. Lák byl kyselý, hodně kořeněný a měl štiplavou vůni i chuť.
1,8 Známka testu
efko Okurky delikates
- Koupeno:
- Albert
známka za degustaci: 1,6
známka za jakost: 3,5
cena za 100 g okurek: 10,30 Kč
původ okurek: jižní Morava, ČR
velikost balení: 1.550 gramů
Běžná cena 89,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Okurky byly třetí nejkřupavější, v jedné sklenici se jejich pevnost lišila asi o desetinu. Jakostně patřily k horším. Byly zahnuté, měly nepravidelný tvar a stopky. Plusem bylo, že na etiketě měly uvedeno, odkud pocházejí.
Degustace:
Okurky měly nejhezčí barvu a nejméně cizích pachů a příchutí. Chuťově byly kyselejší. Lák byl málo aromatický a chutnal po sladidlech.
1,9 Známka testu
Freshona okurky
- Koupeno:
- Lidl
známka za degustaci: 2,7
známka za jakost: 1,5
cena za 100 g okurek: 5,30 Kč
původ okurek: není jasný
velikost balení: 1.550 gramů
Běžná cena 44,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Pevnost druhých nejkřupavějších okurek se v rámci jedné sklenice lišila o necelou pětinu. Jakostně byly velmi dobré. Některé kusy byly více zahnuté. Plusem bylo, že neměly umělé sladidlo. Minusem byl nejasný původ okurek i výrobce.
Degustace:
Okurky měly nevyváženou barvu, jedny byly moc světlé, další tmavé. Lák měl koprovou příchuť.
2 Známka testu
Giana okurky
- Koupeno:
- Kaufland
známka za degustaci: 3,0
známka za jakost: 1
cena za 100 g okurek: 8,50 Kč
původ okurek: Maďarsko
velikost balení: 680 gramů
Běžná cena 29,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Křupavost okurek byla nadprůměrná, pevnost jednotlivých kusů se navzájem lišila asi o desetinu. Jakostně byl vzorek bez chyb. Minusem byl nejasný výrobce, plusem deklarovaný původ okurek.
Degustace:
Okurky křupaly, ale uvnitř byly měkké a duté. Chutnaly mdle. Barevně byly nevyvážené. V láku byla cítit chuť umělých sladidel.
2,1 Známka testu
Billa okurky sterilované
- Koupeno:
- Billa
známka za degustaci: 2,6
známka za jakost: 2,5
cena za 100 g okurek: 10,30 Kč
původ okurek: není jasný
velikost balení: 680 gramů
Běžná cena 34,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Křupavost okurek byla nadprůměrná, v rámci jedné várky se však jejich pevnost lišila téměř o čtvrtinu. Některé kusy byly mechanicky poškozené. Negativem byl nejasný původ okurek i výrobce.
Degustace:
Okurky měly nahořklou chuť, vůně byla nejpříjemnější ze všech. Ačkoliv v láku byl dostatek octa, chutnal příliš sladce.
2,2 Známka testu
ah basic sweet & sour gherkins
- Koupeno:
- Albert
známka za degustaci: 1,9
známka za jakost: 4
cena za 100 g okurek: 5,10 Kč
původ okurek: není jasný
velikost balení: 670 gramů
Běžná cena 17,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Pevnost okurek byla průměrná, v rámci jednoho balení se lišila o pětinu. Jakost byla špatná. Některé okurky měly stopky, byly zahnuté a mechanicky poškozené. Negativem byl nejasný původ okurek i výrobce.
Degustace:
Okurky měly dobrou, výraznou chuť. Některé kusy měly skvrny. Lák byl zakalený, sladší než ostatní a chutnal po hořčičném semínku.
2,3 Známka testu
Znojmia okurky
- Koupeno:
- Tesco
známka za degustaci: 2,4
známka za jakost: 4
cena za 100 g okurek: 11,70 Kč
původ okurek: není jasný
velikost balení: 680 gramů
Běžná cena 39,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Okurky měly průměrnou pevnost, která se u jednotlivých kusů lišila o pětinu. Jakost dobrá nebyla. Některé plody měly stopky, jiné byly mechanicky poškozené.
Degustace:
Okurky měly nažloutlé leky a příliš ostře kyselou chuť. Sice křupaly, ale na kousání byly měkké, což zhoršovalo celkový dojem. Nálev chutnal po cibuli a štípal na jazyku.
2,3 Známka testu
Spolupracujeme s:
- Albert
- Cool
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- JIP
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Hruška
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Möbelix
- XXXLutz
- Intersport
- Sportisimo
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- SCONTO Nábytek
- Ikea
- Okay Nábytek
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Okay Elektro
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- HECHT MOTORS s.r.o.
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- BobrElektro.cz
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Frosch
- Hawaj.cz
- Kamenické práce Ondrejka
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Lékárna LEMON
- Levnoshop
- Metropole Zličín
- Mobino.cz
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Nature's Finest
- Naturprodukt
- NOTINO.cz
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Palmknihy.cz
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.