Test DNES: Nakládané feferonky
MF DNES porovnala nakládané feferony na přelomu dvou papričkových sezon, kdy se ještě griluje, k čemuž chilli patří, a už se také začínají připravovat výživné pokrmy, v nichž má pikantní příchuť za úkol rozpohybovat krevní oběh.
Je drobná, sytě červená, svraštělá, plná puchýřů, prostě žádná krasavice. Jmenuje se Carolina Reaper, s literární licencí něco jako Mordýřka z Karolíny.
Aktuálně je tahle čtyřcentimetrová pekelnice na čele žebříčku nejpálivějších paprik světa. Nezkušené tělo by po jejím požití zkolabovalo, pokud byste si ji chtěli jen tak vzít do rukou, pak pouze ve třech až čtyřech vrstvách latexových rukavic, aby vás nepálila kůže.
Nechat někoho bez cviku degustovat takovou přírodní třaskavinu by znamenalo hazardovat se zdravím. Proto si také plody Carolina Reaper a jiné ďábelské papričky nekoupíte v každém druhém zelinářství.
To nakládaných feferonek, o kterých výrobci tvrdí, že jsou sice extra pikantní, ostře pálivé či ďábelské, ale pořád jsou ještě poživatelné, je v obchodech plno. Jenže když jsou sklenice vyrovnány v regálu, je to s nimi jako s melouny – dokud je neotevřete, nevíte, co vás čeká.
Proto se MF DNES rozhodla porovnat nakládané feferony právě teď, na přelomu dvou papričkových sezon, kdy se ještě griluje, k čemuž chilli patří, a už se také začínají připravovat výživné pokrmy, v nichž má pikantní příchuť za úkol rozpohybovat krevní oběh.
Dvě klíčové otázky tentokrát zněly: Které feferonky pálí nejvíc? A budou nejpálivější také nejchutnější?
Peklo jen slibují
Do ochutnávky jsme vybrali vzorky běžně dostupných feferonek, které vznikají ve velkém a jejichž výrobci raději varují spotřebitele kvůli výrazně pikantní chuti.
Aby byla degustace zajímavější, doplnily tucet ještě papričky chupetinho společnosti World of Chilli i ostré habanero z Mexika.
Do logisticky náročné degustace se pak pustila skupina patnácti otrlých milovníků a milovnic pálivých chilli papriček i porota složená ze čtyř „profesionálů“, pořadatelů soutěže v pojídání výbušných pokrmů Plechová huba.
Pochopitelně měl každý z degustátorů práh citlivosti položen jinde, v celkovém hodnocení se však obě poroty shodly. Jejich verdikt zní:
– i když výrobci na etiketách slibují peklo v ústní dutině, obvykle se žádný velký oheň nekoná,
– a když už se pikantní exploze uskuteční, většinou není takový vzorek chuťově zajímavý,
– proto je lepší koupit sice jemnější papričky, které však mají vyváženou chuť, jak pikantní, tak zeleninovou,
– těch se pár v nabídce našlo a až na jednu výjimku jsou to výrobky z československé produkce,
– zatímco „exotické“ papričky české konzumenty příliš nezaujaly.
Jak si správně vybrat?
Jistě, chuťové pohárky ostřílených znalců chilli jen tak něco neohromí, přesto chuť neztratili.
Právě naopak! „Mezi vzorky se našly opravdu báječné i neskutečně špatné. Milovníkům pálivého bych ovšem doporučila nakládaná habanera,“ potvrzuje zkušenosti Michaela Ročková z odborné poroty. Když porotkyně mluví o báječných vzorcích, má na mysli hlavně nakládané papričky slovenské značky ADY a Machland.
Obojí jsou to přitom třešňové či kulaté feferony. Což pro vás může být vodítkem při nákupu: takové plody dopadly v součtu lépe a dělaly porotcům větší radost.
„Výrobci často nakládají druhy, které se na to nehodí, hlavně hubené tenkostěnné lusky s tuhou slupkou. Soustředil bych se především na tlustostěnné druhy,“ nabádá potenciální zákazníky Roman Lukeš, skutečný profesionál, který vyrábí chilli omáčky. Tenké špičaté lusky ve většině případů porotce, a to bez rozdílu laiky i znalce, skutečně jen naštvaly, a to žvýkavou konzistencí, nestravitelnou slupkou, nepatrnou dužinou a tvrdými semínky.
Exotika vs. české chutě
„Je to kulinární zbytečnost,“ hodnotil rozpačitě jeden ze členů laické poroty ukázkový příklad – thajské papričky ve slaném nálevu. Ve sklenici vypadaly rudé lusky lákavě, navíc je výrobce Exotic Food chytře přikryl plastovým krytem, aby zůstaly stále zality lákem. Jenže po ochutnání už se na ně sypala jen kritika. Někoho zaskočila tupá, neotesaná pálivost, po níž nezůstala na jazyku žádná zajímavá chuť, jiný je přirovnal k „umělému amarounu“.
Ještě hůř dopadl Mix pálivých chilli papriček z Řecka. Relativně slibná směs barevných lusků vyťala porotcům při degustaci pořádný políček.
Pozor na sůl!
Problémem produktu firmy Royal bratří Tsatsoulisových je totiž sůl. Té je ve 100 gramech feferonek víc než pět gramů, tedy třikrát tolik než ve většině průměrných vzorků.
Samozřejmě se nepředpokládá, že zhltnete sklenici pikantních paprik na posezení, přesto je vhodné se zbytečně slaným pokrmům vyhýbat. Už tak solí Středoevropané víc, než je zdrávo, tady je navíc přesolená pachuť skutečně na obtíž.
Proto se vyplatí dopřát sluchu odborníkům na výživu, kteří pravidelně připomínají, jak je důležité číst výživové tabulky na etiketách.
To by je tam ovšem musely všechny feferonky mít. Téměř domácí produkce firmy World of Chilli se může legislativní povinnosti vyhnout. A co společnost Kaufland, jež nabízí třešňové feferony K Classic také bez výživových údajů? „Povinnost uvádět je byla stanovena od 13. prosince 2016. Výrobek vyrobený před tímto datem je nemusí mít uvedeny,“ vypořádala se s dotazem mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Jak se měří pálivost papriček
Na měření pálivosti se užívá tzv. Scovilleova stupnice. Jméno získala po americkém chemikovi Wilburu L. Scovilleovi, který v roce 1912 publikoval metodu, jak srovnávat pálivost papriček. Jejím zá- kladem je roztok z papriky, cukru a vody, který je ředěn vodou a ochutnáván (minimálně pěti) degustátory, dokud pálivost nezmizí.
Jednotkou pálivosti je SHU (Scoville heat units neboli Scovilleovy jednotky pálivosti) a odpovídá množství kapsaicinu (alkaloidu způsobujícího pálení) v paprice. Pokud má paprika pálivost například 300 000 SHU, znamená to, že roztok musí být vodou naředěn 300 000krát, aby nebylo pálení cítit. Zdroj: Wikipedia
Výrobky, které uspěly v testu
Machland Třešňové feferony
- Výrobce:
- Machland s.r.o
- Koupeno:
- Albert
Stupeň pálivosti: 1,6 Cena za 100 g paprik: 22,79 Kč
Běžná cena 31,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Červené kulaté feferonky bodovaly především příjemnou, přirozenou vůní, křupavými, pevnými a šťavnatými plody i perfektně vyváženou, kořeněnou, nasládlou a zároveň kyselou chutí láku. Ačkoliv se porotci shodli, že „hot feferonky“ jsou ve skutečnosti jemné a jen neznatelně pálivé, díky skvělé chuti, která připomíná pikantní nakládané okurky, jim tento nedostatek odpustili.
1,5 Známka testu
ADY Feferóny guľaté pikant
- Výrobce:
- A+Z Rišňovský
- Koupeno:
- Tesco
Stupeň pálivosti: 2,3 Cena za 100 g paprik: 24,92 Kč
Běžná cena 29,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Pro některé laické porotce trochu nudný a nenápadný vzorek, nakonec se však většina účastníků testu shodla, že v tom vlastně spočívá jeho kouzlo: vůně po otevření sklenice je jemná a zeleninová, papričky jsou na skus pevné a šťavnaté, chuť láku příjemně vyvážená. V hodnocení se poměrně často objevoval také přívlastek „svěží“. I tento vzorek nakonec patřil mezi nejméně pálivé.
1,6 Známka testu
Lol-Tun Habanero peppers
- Výrobce:
- Productos Lol-Tun, Mexiko
- Koupeno:
- Tesco
Stupeň pálivosti: 7,8 Cena za 100 g paprik: 82,07 Kč
Běžná cena 114,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Aby byla ochutnávka zajímavější, zařadili jsme do ní jeden zaručeně pekelný vzorek – mexické papričky habanero, jejichž pálivost dosahuje 150 000 SHU. Zatímco pořadatelé soutěže Plechová huba popisovali chuť plodů jako lahodnou, laici se uchylovali k výrazům jako „zlověstné“, „vymyká se měřítkům“, „fakt síla“. Od průměru se vzorek odlišoval i velmi výrazně kořeněným nálevem, který přišel několika porotcům umělý a nepřirozený.
1,7 Známka testu
efko Ďábelské feferony extra pálivé
- Výrobce:
- efko cz
- Koupeno:
- Kaufland
Stupeň pálivosti: 3,8 Cena za 100 g paprik: 44,33 Kč
Běžná cena 39,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Poměrně pálivé papričky s klasicky protáhlým luskem, u nichž výrobce varuje, že jsou ostré jako břitva, zaujaly více laickou porotu než „profesionály“. Ty zaskočila především vůně paprik, která jim připomínala obchod s drobným zvířectvem. Laické milovníky všeho pálivého potěšil vzorek spíš pikantní chutí než výraznými degustačními pozitivy. „Slušně pálivé, jinak jsou takové neutrální,“ vystihl jeden z účastníků testu zřejmě názor většiny
1,8 Známka testu
efko Pálivé feferony ostře pálivé
- Výrobce:
- efko cz
- Koupeno:
- Albert
Stupeň pálivosti: 2,9 Cena za 100 g paprik: 13,30 Kč
Běžná cena 39,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Že člověk nejí jen ústy, ale i očima a nosem, dokázal druhý vzorek z produkce firmy efko cz. Laiky nepřesvědčila hlavně konzistence objemnějších protáhlých lusků, znalce zase méně příjemná vůně zeleniny. Kdyby záleželo jen na chuti, bylo by výsledné hodnocení lepší, neboli jak napsal jeden porotce: „Podle láku a vzhledu jsem chuť čekal horší.“ Některým členům poroty připomínaly feferonky, které byly lehce pálivé, povedený domácí produkt.
1,8 Známka testu
Nakládané chilli Chupetinho
- Výrobce:
- World of Chilli
- Koupeno:
- www.woch.cz
Stupeň pálivosti: 4 Cena za 100 g paprik: 72,73 Kč
Běžná cena 40 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Vzorek, který byl mimořádný svým působivým vzhledem i původem – sytě červené papričky tvaru slzy se pěstují na jižní Moravě a nakládají se jenom v malých sériích. Proto také výrobce nemusí na obale zveřejnit tabulku výživových hodnot, byť by to zřejmě spotřebitel ocenil. Plody uvnitř, které mají rádi například ve francouzské kuchyni, jsou pevné, šťavnaté, snad jen mají více semínek, než někomu vyhovuje. Chuť láku je povedená a decentní, celek je přiměřeně pálivý.
1,8 Známka testu
Alibona Feferony silně pálivé
- Výrobce:
- Alibona a.s.
- Koupeno:
- Tesco
Stupeň pálivosti: 2,8 Cena za 100 g paprik: 24,90 Kč
Běžná cena 24,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Pokud by srovnání hledalo nakládané feferonky, které se vyznačují tím, že jsou prakticky nezapamatovatelné, pak by jednoznačně zvítězil produkt společnosti Alibona. Obal je nenápadný, zelenina je naložena v průměrně dochuceném láku, chuť je celkově nevýrazná a třešňové červené a zelené papričky ani nijak zásadně nepálí. Porotci ovšem poměrně pozitivně hodnotili nasládlou vůni papriček a svěží i přirozeně zeleninovou příchuť, kterou nepřebije ani použité umělé aroma.
2 Známka testu
K Classic Cherry Peppers
- Výrobce:
- Kaufland
- Koupeno:
- Kaufland
Stupeň pálivosti: 4,8 Cena za 100 g paprik: 16,79 Kč
Běžná cena 23,50 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Podle hodnocení laiků i odborníků třetí nejpálivější vzorek v degustaci. Nástup pikantní chuti je rychlý a náhlý, ostrost se však také spěšně vytrácí. Pro některé laické porotce je to ideální doplněk například k nakládanému hermelínu, který by dokázal ztlumit prudký nájezd do chuťových pohárků. V komentářích se hojně objevovala kritika tuhé slupky feferonek, především červených plodů. Pro spotřebitele je jistou nevýhodou, že na obalu chybí tabulka výživových hodnot.
2 Známka testu
Znojmia Čertovské feferony
- Výrobce:
- Hamé
- Koupeno:
- Billa
Stupeň pálivosti: 1,4 Cena za 100 g paprik: 10,29 Kč
Běžná cena 31,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
V Česku jedny z nejoblíbenějších a nejčetnějších druhů papriček neboli beraní rohy. Ačkoliv je firma Hamé označuje na obalu jako „čertovské“, ve skutečnosti nepálí prakticky vůbec. Přitom základ je dobrý: nálev má relativně vyváženou nakyslou chuť s přirozeně zeleninovou vůní, plody jsou vcelku šťavnaté a měkké – jenže samotné feferonky nepálí. „Můžu jich sníst bez následků celou sklenici,“ komentovala chybějící feferonkovou ostrost jedna z účastnic degustace.
2,1 Známka testu
Spolupracujeme s:
- Albert
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- JIP
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- DATART
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Möbelix
- XXXLutz
- Intersport
- Sportisimo
- Planeo
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- SCONTO Nábytek
- Ikea
- Okay Nábytek
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Okay Elektro
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- HECHT MOTORS s.r.o.
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- BobrElektro.cz
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Frosch
- Hawaj.cz
- Hruška
- Kamenické práce Ondrejka
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Levnoshop
- Metropole Zličín
- Mobino.cz
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Naturprodukt
- NOTINO.cz
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.