Test DNES: Pizza Hawai
„Nejbohatší“ mrazená pizza má dvakrát více šunky než ta „nejchudší“. Jedna čerstvá pizza chutnala hůř než vítěz mezi plackami z mrazáků.
Hamburgry z velkých řetězců rychlého občerstvení proslavila jedna vlastnost: ať si je dáte v Praze, Londýně, nebo v Kuala Lumpur, vždycky budou chutnat stejně. S pizzami z českých pizzerií a mrazáků supermarketů je to přesně naopak. Dvě kulaté placky stejné značky koupené na stejném místě se mohou docela podstatně lišit.
Vedle dalších zjištění to ukázal jednoduchý test MF DNES šesti mrazených a šesti čerstvých pizz druhu Hawai. Ta se podává se šunkou a ananasem a patří k nejoblíbenějším.
Právě rozdíly v množství dvou hlavních přísad mohou být obrovské. Hlavně při srovnání pizz různých výrobců.
Dvojnásobek šunky
Mezi pizzami z mrazáku skončil na posledním místě vzorek Tesco Italian Style. Na ní bylo nejméně šunky i ananasu vůbec. Například proti vítězi mezi mrazenými pizzami obsahovala jen poloviční porci šunky – 4,3 procenta (vzhledem k celkové hmotnosti). A podobné to bylo i s ananasem.
Na zaslané otázky Tesco neodpovědělo. Nicméně obecně se dá říci, že výrobky prodávané pod značkami řetězců patří často k těm levnějším a cílícím na zákazníky právě cenou. To se samozřejmě netýká „luxusních“ řad jako Tesco Finest. To však není tento případ.
Nejvíce šunky měla naopak pizza Buitoni (10,2 procenta) od společnosti Nestlé, ananasu pak Dr. Oetker Ristorante (11,6 procenta), vítěz mezi mrazenými pizzami Hawai.
Proč se výrobky mezi sebou tak liší? Mrazená pizza se z větší části vyrábí na stroji, který by se na rozdíl od člověka přece plést neměl... „Pracujeme ale s potravinami, kde každý kousek ananasu i každý kousek šunky má ze své podstaty odlišnou hmotnost. Navíc má každý stroj svou toleranci, se kterou pracuje. To, že každá pizza má v realitě mírně odlišnou hmotnost, není z těchto důvodů vůbec překvapující,“ vysvětlil Zdeněk Kvinta, ředitel společnosti Dr. Oetker. Jejich pizza mezi mrazenými zvítězila, ale i u ní se projevilo, že například jeden vzorek byl o třetinu na šunce chudší než druhý.
K čemu kilo šunky...
U čerstvých pizz byl rozptyl mezi naměřenými hodnotami šunky a ananasu menší než u jejich zmrazených „konkurentek“. Podíl šunky na celkové hmotnosti pizzy se pohyboval mezi 11 a 15 procenty. Z řady vybočovala pouze pizzerie Kmotra, kterou už v 90. letech proslavil film Šeptej. Na jednom jejím kusu bylo 18,5 procenta šunky, na druhé pizze dokonce 25 procent.
Nejméně šunky na sobě nesla z čerstvě upečených pizza z Colosea, která ovšem získala druhou nejvyšší známku za chuť. „Náš mistr pizzař, Giovanni Astorino, je Ital ošlehaný spoustou pizzerií po světě a spolu s ním razíme ideu, že pizza není dobrá s kilem šunky, nýbrž dobrým těstem, rajčaty a doplňkem navrch,“ vysvětluje šéfkuchař sítě Coloseum René Vokurka.
Čerstvé pizzy chutnaly lépe, ale ne o moc
Kromě měření byla součástí našeho testu i malá ochutnávka, které se zúčastnili tři odborníci a devět laiků. Podle očekávání čerstvé pizzy zvítězily, ale porážka mrazených nebyla nijak drtivá. Když vezmeme průměr, tak čerstvé pizzy by získaly známku 2,4, mrazené 3,1.
„Čerstvá pizza je samozřejmě chutnější než mrazená, ale rozdíl není příliš velký,“ potvrzuje publicista Vladimír Poštulka, který se ochutnávky také zúčastnil.
„Kdybych srovnával mrazené a čerstvé, tak v půlce případů by vyhrály čerstvé a v půlce mrazené,“ přidává se Jiří Eichner, bývalý kuchař. Za největší prohřešky odborníci, ale i laici považovali kvalitu použitých surovin, ať už šlo o šunku, sýr či ananas.
Jako vítěz vzešla z ochutnávky pizza Kmotra se známkou 2,1. „Výborné těsto plus velké kusy dobré šunky, ananas vzhledově mdlý, ale měl celkem dobrou chuť,“ uvedl k ní Jaroslav, jeden z ochutnávajících.
Na druhém konci žebříčku čerstvých pizz skončila se známkou 2,8 Pizza Company. „Chuťově nezajímavá, sýr mně přišel jako eidam,“ uvedla k ní Jana. Tato čerstvá pizza tak získala i horší známku než chuťově nejlepší mrazená American Style Pizza K–Classic z Kauflandu (známka 2,7).
Za kolik?
Ceny se stejně jako obsah na pizze hodně liší. U mrazených pizz stojí nejlevnější pizza K–Classic vyráběná pod značkou Kaufland polovinu toho, co nejdražší značkové pizzy Buitoni od Nestlé v závěsu s Dr. Oetkerem.
Námi změřenému množství šunky a ananasu cenovým propastem odpovídá jen částečně. Dražší pizzy jsou podle očekávání bohatší, naopak pizzy z Kauflandu v tomto směru na posledním místě neskončily. Na druhé straně – ty si podle informací na obalu vypomáhají levnějším eidamem, zatímco jinak chudá pizza z Teska je pokryta jen dražší mozzarelou. Podle mluvčí Kauflandu má však stejné složení, tedy s eidamem, i pizza prodávaná v Německu.
Méně odpovídá obsah cenovce u čerstvých pizz, kde do ní hodně mluví i další faktory jako image značky či zda se prodává v restauraci nebo ve stánku. Nejlevnější pizza (stánková KM PIZZA) se od nejdražší (řetězec restaurací Coloseum), která také byla druhá nejtěžší, v tomto případě liší o třetinu.
Výrobky, které uspěly v testu
Dr. Oetker Ristorante, 343 g
- Výrobce:
- Dr. Oetker
- Koupeno:
- Tesco
průměr 23 cm cena na 100 g 19,50 Kč Sýry dle obalu: mozzarela i eidam (celkem 13 %)
Běžná cena 66,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Pizza měla vzhledem k celkové hmotnosti po upečení v průměru (ze dvou vzorků) 9,7 % šunky. To je na mrazené pizzy nadprůměrné. Dopadla tak lépe, než naznačovaly hodnoty šunky na obalu, podle kterých by patřila do horší poloviny. Ananasu obsahovala tato pizza nejvíce ze všech (11,6 %). Ochutnávka: Za průměrnými známkami stála podle účastníků ochutnávky nevýrazná, spíše sladší chuť i vůně pizzy. „Je bez vůně, vzhled nic moc, chuť těsta O. K., ale ananas a sýr ne, šunky je málo,“ popsal například kuchař Jiří Faltys. Z
1,9 Známka testu
Pizza Kmotra, 537 g
- Výrobce:
- Pizzeria Kmotra
- Koupeno:
- Pizzeria Kmotra
průměr 32 cm cena na 100 g 29,80 Kč
Běžná cena 160 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Největší podíl šunky, v průměru ze dvou vzorků, ale i u každého ze vzorků zvlášť (18,5 % a 24,5 %). Druhý nejvyšší obsah šunky byl až 15 %. Množství ananasu naopak patřilo k mírně podprůměrnému (v průměru 9,7 %). Ale vzorky se lišily výrazně v jeho množství (na jednom o 47 % méně než na druhém). Ochutnávka: Nejlepší známka při ochutnávce, a to včetně mrazených pizz. Dva ochutnávající si stěžovali na příliš tuhé těsto, ale většina to viděla naopak a hodně ochutnávajících okomentovalo velké množství šunky (nejvíce ze všech pizz). „Výborné těsto plus velké kusy dobré šunky,“ uvedl Jaroslav.
2 Známka testu
Pizza Go Home, 611 g
- Výrobce:
- Pizza Go Home
- Koupeno:
- Pizza Go Home
průměr 33 cm cena na 100 g 27,80 Kč
Běžná cena 170 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Tato pizza měla ze všech čerstvých největší hmotnost, vážila 611 gramů. Tomu zřejmě odpovídá i druhá nejvyšší cena za kus, po přepočtu na sto gramů už vychází levněji. Na pizze bylo v průměru 15 % šunky, což je druhý nejvyšší podíl po pizze Kmotra. Množství na dvou vzorcích bylo téměř stejné, což se jinde nepovedlo. Ananasu bylo zhruba průměrně (11,3 %), vzorky se mírně lišily. Ochutnávka: Průměrná známka v ochutnávce. V hodnocení nijak nevyčnívala, čtyři lidé si stěžovali na málo suga. „Chuť je trochu nevýrazná a sýr je takový zvláštně bílý a chutná tučně, což překrývá zbylou chuť,“ komentoval pizzu Tomáš.
2,1 Známka testu
KM Pizza, 471 g
- Výrobce:
- KM Pizza
- Koupeno:
- KM Pizza
průměr 34 cm cena na 100 g 23,40 Kč
Běžná cena 110 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Dva prověřované vzorky pizzy obsahovaly v průměru druhé nejmenší množství šunky (12,8 %). Ananasu měly naopak v průměru nejvíce ze všech (13,6 %). Největší pizza ze všech čerstvých, ale nikoli s nejvyšší váhou. Zároveň je tou nejlevnější čerstvou pizzou v testu, a to jak za kus, tak po přepočtu na srovnatelných sto gramů. Ochutnávka: Hodnotící byli rozděleni zhruba na dvě poloviny, jedné pizza chutnala a pochvalovali si sugo, druhá ji ztrhala. „Rajčatový podklad byl příšerný,“ uvedl dvanáctiletý František. „Asi nejlepší chuť tomatového zá- kladu s bylinkami,“ mínil oproti tomu Jaroslav.
2,2 Známka testu
Spolupracujeme s:
- Albert
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- JIP
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Möbelix
- XXXLutz
- Intersport
- Sportisimo
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- SCONTO Nábytek
- Ikea
- Okay Nábytek
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Okay Elektro
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- HECHT MOTORS s.r.o.
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- BobrElektro.cz
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Frosch
- Hawaj.cz
- Hruška
- Kamenické práce Ondrejka
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Lékárna LEMON
- Levnoshop
- Metropole Zličín
- Mobino.cz
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Naturprodukt
- NOTINO.cz
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.