Test DNES: Zázvorovo-citronový čaj
To si, mami, kup, tady je zázvor a citron, to tě uzdraví, říkala paní v obchodě stařence. Podobné čaje si lidé rádi kupují v období chřipek. Výrobek, který si ženy koupily, však obsahoval jen čtyři procenta slibovaných složek, přesto skončil v nákupním košíku, neboť složení výrobku si ani jedna z žen nečetla.
To, že lidé nečtou údaje na obale, nahrává výrobcům i prodejcům, kteří pracují s lákavým názvem, i když ani jedna z uvedených složek není hlavní složkou čaje. Zázvor a citron (většinou v podobě citronové kůry či oplodí) často bývají ve výrobcích zastoupeny jen velice malým množstvím. Prokázal to malý test čajových směsí, v němž MF DNES posuzovala složení dvanácti různých značek. U pěti ovocných čajů tvořila hlavní složku jablka, takže název výrobku byl zavádějící.
Žebříček čajů jsme sestavovali jednoduše jen podle celkového podílu zázvoru a citrusů ve složení. Nezohledňovali jsme tak kvalitu a podíl dalších surovin v čaji ani jeho cenu. Údaj v záhlaví každého čaje tak udává jen to, nakolik se název i obal výrobku shodují se skutečným obsahem a nakolik tak jde celkovému vzhledu obalu věřit.
Test ukázal velké rozdíly: zatímco u značek English Tea Shop, Lipton a Marks & Spencer obsah tvořily více než z poloviny zázvor a citrusy, Jemča obsahovala jen čtyři procenta těchto surovin.
Zvlášť jsme v testu posuzovali i kvalitu informací na obale a jejich přehlednost. Ačkoliv tato známka neměnila celkový žebříček čajů, ukazuje na to, který výrobce se snaží kupujícím poskytnout přehledné informace a který o to naopak tolik nedbá.
Mimo hlavní žebříček jsme nakoupili další čaje (viz přehled dole), jejichž zvýrazněné suroviny (šípek, citron, med) se využívají v boji proti nachlazení. U nich se podíl zvýrazněných složek lišil ještě významněji. Zatímco šípkový čaj Panda Natur obsahoval sto procent šípků, instantní čaj Albert Quality s příchutí citronu neobsahoval ani procento přírodního citronu (to ale u výrobků s příchutí není vyžadováno).
Čaj pomůže při pocení, citron dodá vitaminy
Když přijdou virózy, radí lékaři hodně pít, nejlépe teplý čaj. Teplý musí být proto, aby se člověk vypotil, očistil tím tělo a nastartoval ozdravný proces. „Zvýšená teplota spaluje bakterie a zabraňuje virům, aby se dále kopírovaly,“ vysvětluje lékař Kamil Běrský. Samotné pocení by mohla zastat i čistá ohřátá voda, avšak čaj, byliny či ovoce přinášejí tělu další pozitivní účinky, a proto se k pití doporučuje právě on. Při jeho přípravě je však třeba dodržet správný postup, jinak se příznivé látky vytratí. Co a jak užívat, ukazuje krátce následující přehled:
CITRON
Obsahuje vitamin C, který pomáhá preventivně posilovat imunitu, tělu však pomáhá se uzdravit i v okamžiku, kdy už viróza propukne. Nesmí se však vymačkat do horkého čaje, tím se „zabije“. Teplotu kolem 50 °C však už přežije dobře. Dávejte ho do vychladlého čaje, nebo ještě lépe, konzumujte čerstvou vymačkanou šťávu.
MED
Látky v něm obsažené (enzymy, vitaminy, minerály...) brání množení bakterií a vniknutí infekce. I těmto látkám vadí var, krátké zahřátí do 60 °C však medu neškodí. Stejně jako citron ho dávejte do vychladlejšího čaje. Užívejte ho však jen do té doby, než začnete kašlat. Drobné krystaly medu totiž ulpívají na sliznici a dráždí ještě k většímu kašli.
ZÁZVOR
Má vynikající baktericidní a fungicidní účinky, pomáhá tělu zbavit se rýmy či nevolnosti a při nachlazení je dobrý na zahřátí. Je to však velmi silná rostlina, k dlouhodobému užívání se tak nehodí. Její účinky mohou být i agresivní, kousky zázvorové tkáně mohou ulpívat na sliznici a dráždit. Děti do dvou let by zázvor neměly užívat vůbec. Vyhnout by se mu měli i lidé s dlouhodobým onemocněním, například diabetici. Správný čaj se připraví tak, že se nastrouhají 1 až 3 čajové lžičky zázvoru, přelijí se horkou vodou, nechají se 5 minut vylouhovat a kousky zázvoru se před pitím scedí.
LÍPA
Usnadňuje vykašlávání, zmírňuje bolesti v krku, usnadňuje pocení a uklidňuje. Čaj se připraví z hrsti suchých květů, jež se zalijí půl litrem vroucí vody a nechají se přikryté louhovat 10 až 15 minut. Vedle lípy je při nachlazení dobré pít také čaj z černého bezu, máty, jitrocele, šípků nebo rooibos. Heřmánek však ne, neboť vysušuje sliznici a nutí ke kašli.
Výrobky, které uspěly v testu
English Tea Shop Ginger & Citrus
- Výrobce:
- English Tea Shop, Šrí Lanka
- Koupeno:
- Delmart, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 51 %
cena za šálek: 3 Kč
Běžná cena 59,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Bio citronová tráva, bio pomerančová kůra, bio zázvor, přírodní pomerančová příchuť, přírodní mandarinková příchuť.
Údaje na obale:
Jazykové verze jsou přehledně oddělené. Písmo má dobrou velikost, bílá na oranžové však není pro čitelnost ideální. Známka: 2
Lipton Lemon & Ginger
- Výrobce:
- Unilever ČR
- Koupeno:
- Albert, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 50,8 %
cena za šálek: 2,5 Kč
Běžná cena 49,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Kořen zázvoru, jablko, aroma, šípek, kořen čekanky, skořice, kořen lékořice, pomerančové oplodí, citronové oplodí.
Údaje na obale:
Jazykové verze jsou velmi nahuštěné. Černé písmo není na červeném podkladu viditelné. Písmo je příliš úzké a hůře čitelné. Známka: 3
Marks & Spencer Lemon, Ginger
- Výrobce:
- Marks & Spencer
- Koupeno:
- OC Nový Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 50 %
cena za šálek: 2,5 Kč
Běžná cena 49,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Citronová kůra, zázvor, citronový balzám (meduňka, pozn. red), citronová tráva, kůra skořice čínské, citronové aroma, ženšen.
Údaje na obale:
Český překlad je přehledný, ale je v něm chyba. Písmo má dobrou velikost a černá na bílém podkladě je čitelná. Známka: 2
Teekane Ginger & Lemon
- Výrobce:
- EU
- Koupeno:
- Albert, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 30 %
cena za šálek: 1,5 Kč
Běžná cena 29,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Zázvor, jablko, citronová tráva, citronová verbena, aroma citronu, lékořice, pomerančová kůra, citronová kůra, kořen čekanky, aroma zázvoru, regulátor kyselosti, kyselina citronová.
Údaje na obale:
Text přehledný. Zelené písmo na béžovém podkladě není pro čtení ideální. Známka: 1,5
Tesco Ginger & Lemon
- Výrobce:
- neznámý, Polsko
- Koupeno:
- Tesco, OC Nový Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 26 %
cena za šálek: 1,10 Kč
Běžná cena 21,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Jablka, kořen zázvoru, citronová tráva, aroma, šípky, citronová kůra, listy ostružiníku.
Údaje na obale:
Obal patří k nejpřehlednějším. Jazykové verze jsou dobře oddělené. Graicky dobře rozlišené jsou také informace o složení, návodu na přípravu a skladování. Známka: 1
Ahmad Tea Lemon & Ginger
- Výrobce:
- neznámý, Polsko
- Koupeno:
- Tesco, OC Nový Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 25 %
cena za šálek: 3,30 Kč
Běžná cena 65,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Kořen zázvoru, voňatka, jablko, bílý ibišek, kdoule, citronová kůra, přírodní aroma.
Údaje na obale:
Nejméně přehledný obal. Jazykové verze jsou nahuštěné a roztříštěné, lze je jen těžko luštit. Bílé písmo na světle hnědém podkladu není pro čtení ideální. Známka: 4,5
Pickwick Fruit Fusion ginger, lemon
- Výrobce:
- Douwe Egberts, Nizozem.
- Koupeno:
- Albert, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 21 %
cena za šálek: 1,60 Kč
Běžná cena 31,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Jablečná drť, zázvor, citronová tráva, čekanka, kyselina citronová, lékořice, sladké listy ostružin, aroma, citronové a pomerančové oplodí.
Údaje na obale:
Jazykové verze jsou nahuštěné na sobě a nepřehledné. Hnědé malé písmo na žlutém podkladě je špatně čitelné. Známka: 3,5
Mistral Citrón & zázvor
- Výrobce:
- Baliarne obchodu
- Koupeno:
- Tesco, OC Nový Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 18 %
cena za šálek: 2,50 Kč
Běžná cena 49,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Jablečná dužina, máta, zázvor, listy ostružin, rooibos, regulátor kyselosti (kyselina citronová), citronová kůra, aroma.
Údaje na obale:
Tři jazykové verze by mohly být od sebe lépe oddělené, ale černé písmo na bílém podkladě je jinak dobře čitelné. Známka: 1,5
Zlatý šálek zázvor s citrusy
- Výrobce:
- Douwe Egberts, Nizozem.
- Koupeno:
- Albert, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 8,2 %
cena za šálek: 1 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Jablečná drť, máta, šípek, zázvor, kořen čekanky, citronová tráva, aroma, kyselina citronová, lékořice, citronové oplodí, pomerančové oplodí.
Údaje na obale:
Hnědé písmo na žlutém podkladě není pro čtení ideální. Velikost písma je však dobrá, přehlednost textu také. Známka: 2
Loyd, Hot Tea zázvor, citron
- Výrobce:
- Mokate S.A., Polsko
- Koupeno:
- Albert, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 8 %
cena za šálek: 2,1 Kč
Běžná cena 41,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Rooibos, zelený čaj, aroma, citronová kůra, kořen lékořice, jablko, černý pepř, citronová tráva, granulovaný med (med, maltodextrin), zázvor.
Údaje na obale:
Jazykové verze jsou přehledně oddělené. Černé písmo má čitelný font a na medovém podkladě je dobře čitelné. Známka: 1
Dilmah Orange & Ginger
- Výrobce:
- MJF Holdings, Šrí Lanka
- Koupeno:
- Tesco, OC Nový Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 8 %
cena za šálek: 3,2 Kč
Běžná cena 64,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Pravý černý čaj ochucený po- merančem a zázvorem.
Údaje na obale:
Český překlad je špatně čitelný. Černé písmo je velmi malé a na khaki podkladě se nečte dobře. Typy písma se sice dobře střídají, ale jsou na sebe nahuštěné a nejsou dobře čitelné. Známka: 2,5
Jemča Citron se zázvorem
- Výrobce:
- Tata Global Beverages, ČR
- Koupeno:
- Albert, Smíchov
podíl zázvoru a citronu: 8 %
cena za šálek: 1 Kč
Běžná cena 19,90 Kč
Co zjistil test
Hodnocení
Složení:
Jablečná drť, máta, šípek, zázvor, kořen čekanky, citronová tráva, aroma, kyselina citronová, lékořice, citronové oplodí, pomerančové oplodí.
Údaje na obale:
Obal patří k nejpřehlednějším. Černé písmo na žlutém podkladě je dobře čitelné. Plusem jsou vytučněná slova. Známka: 1
Spolupracujeme s:
- Albert
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- JIP
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- DATART
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Möbelix
- XXXLutz
- Intersport
- Sportisimo
- Planeo
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- SCONTO Nábytek
- Ikea
- Okay Nábytek
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Okay Elektro
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- HECHT MOTORS s.r.o.
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- BobrElektro.cz
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Frosch
- Hawaj.cz
- Hruška
- Kamenické práce Ondrejka
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Levnoshop
- Metropole Zličín
- Mobino.cz
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Naturprodukt
- NOTINO.cz
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.