Vaše poloha:
Kdy je správná chvíle přezout na letní pneumatiky a není potřeba koupit už nové?
(Foto: canva.com)
Kdy je správná chvíle přezout na letní pneumatiky a není potřeba koupit už nové?
(Foto: canva.com)

19.03.2022

Kdy je správná chvíle přezout na letní pneumatiky a není potřeba koupit už nové?

Sezónní přezouvání pneumatik je každoročně velké téma. V této souvislosti existuje spousta polopravd a nejasností. Vlastníte-li vozidlo, je třeba tomuto úkonu věnovat dvakrát ročně patřičnou pozornost a určitě jej nepodceňovat. Správné obutí má na bezpečnost vozu srovnatelný vliv jako stav jeho brzd. A do auta, kterému nefungují brzdy, by si nikdo z nás asi dobrovolně nesedl. Kdy je tedy bezpečné přezout na letní pneumatiky a na co si dát pozor?

 

Jak pneumatiky fungují a proč je vůbec přezouváme?

 

Pneumatika vozu je velmi často podceňovanou a přitom přímo životně důležitou součástí vozu. Jde o spotřební díl, který se časem opotřebovává a je tedy třeba jej pravidelně měnit. Pneumatiky je také třeba měnit v reakci na roční období a klimatické podmínky. Je potřeba si ale uvědomit, že pneumatika je jediná součást vozu, která zprostředkovává kontakt mezi vozem a vozovkou. Je proto zásadní nejen kvalita pneumatik, ale také jejich přizpůsobení povětrnostním podmínkám. V letním období používáme letní pneumatiky, které mají tvrdší směs přizpůsobenou vyšším teplotám. V zimním období musíme naopak nazout pneumatiky zimní, s měkčí směsí, aby si zachovaly dobré vlastnosti i v nízkých teplotách, a hlubším vzorkem, který si poradí se sněhem a náledím.

 

Zimní pneumatiky

 

zimní pneu
(Foto: canva.com)

 

Kdy nazout dle zákona

 

Zákon o provozu na pozemních komunikacích upravuje povinnost obout zimní pneumatiky následovně:

 

„V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

  1. a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  2. b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“

 

K výše citovaném znění zákona ještě přidáme doporučení použít zimní pneumatiky jakmile průměrná teplota klesne pod 7°C. Pod touto teplotou totiž letní pneumatiky ztrácí své vlastnosti, stávají se příliš tvrdými a jejich schopnost přilnout k vozovce se výrazně zhoršuje. Povinnost může také zejména v horských oblastech upravovat dopravní značka.

 

Hloubka vzorku

 

Minimální hloubka vzorku je u zimních pneumatik stanovena na 4mm u vozidel do 3,5 tuny a na 6mm  u vozidel nad 3,5 tuny. Pamatujme si ale, že u pneumatik dochází k významnému zhoršení vlastností, jakmile se vzorek přiblíží k této minimální hodnotě.

 

Letní pneumatiky

 

letní pneu
(Foto: canva.com)

 

Kdy nazout dle zákona

 

Na letních pneumatikách podle zákona jezdíme po celý zbytek roku. Tedy mezi 1. dubnem a 31. říjnem.

 

Hloubka vzorku

 

U letních pneumatik je minimální hloubka vzorku stanovena na 1,6mm. Ovšem doporučená minimální hloubka je alespoň 3mm. Zejména na mokru poté vzorek přichází o svou schopnost odvádět vodu a hrozí takzvaný aquaplaning. Pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a vozidlo se stane neovladatelné.

 

Kdy je tedy správný čas přezout na letní?

 

Na letní pneumatiky můžeme s klidným svědomím přezout pokud:

 

  • Minulo datum 1. dubna (toto pravidlo můžeme přehodnotit, jsou-li splněna všechna ostatní)
  • Překročí průměrná teplota ve dne i v noci 7°C
  • Nehrozí sněžení, sníh s deštěm, nebo náledí

 

Vzhledem k mírným zimám, kterých jsme v poslední době v česku svědky, muže nastat správná doba na přezutí dříve a lze se tak vyhnout náporu v pneuservisu. Vždy se řiďme počasím a rizikem jeho zhoršení a ochlazení.

 

Co je potřeba zkontrolovat?

 

Ujistěte se, že na vašich pneumatikách zbývá dostatek vzorku. Pokud se blíží ke 3mm, doporučujeme se poohlédnout po nových. Ujistěte se také, že nejsou příliš staré (na boku pláště je vyznačeno datum výroby ve čtyřčíselném formátu TTRR – příklad 4519 pro 45. týden roku 2019). Pneumatiky starší 4-5 let už stářím tvrdnout a mohou praskat. Nekvalitní pneumatiky mohou praskat už po jedné sezóně. Hledejte prasklinky na bocích pláště a také ve vzorku. Popraskaná pneumatika se muže zejména ve vyšší rychlosti na dálnici roztrhnout. Pneumatika také nesmí být jakkoliv poškozená a na bocích okousaná. Právě bočnice jsou její nevíce namáhanou částí, nesoucí váhu vozu. Pozor si také dejte na nerovnoměrně sjetý vzorek. Mimo zničenou pneumatiku to zpravidla značí problém s podvozkem vozu.

 

(Foto: canva.com)

 

 

Dojíždění zimních pneumatik v létě

 

Mnoho lidí se v rámci šetření uchýlí k dojíždění zimních pneumatik, které sjeli na minimální hloubku vzorku, přes léto. To není vůbec rozumné. V létě mohou teploty často šplhat k 30°C. V takových teplotách jsou zimní pneumatiky velice měkké, brzdná dráha se zásadně prodlužuje a stávají se vyloženě životu nebezpečné pro řidiče i jeho okolí. Na pneumatikách není radno šetřit. V zájmu svém i všech účastníků provozu investujte do kvalitního obutí. Neprohloupíte.

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Dálniční známky bez rizika: Proč se vyvarovat neoficiálnímu nákupu?

Ceny se v mnoha odvětvích v posledních letech zvyšují. Od března tohoto roku si řidiči musejí připlatit také za dálniční známku, což je pro ně významnou změnou. Ceny za dálniční známky se totiž dvanáct let neměnily. Na internetu lze nalézt mnoho stránek, kde si lze elektronickou známku koupit, oficiální web je však pouze jeden.

Jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta

Autolékárnička - to není jen pouhá skříňka plná obvazů a náplastí. Je to spolehlivý společník na cestách, který vám může zachránit život v nečekaných situacích. Pokud jste se, kdy ptali, jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta, máme pro vás odpovědi.

Revoluce na trhu s auty: Nové SUV za méně než 250 000 korun vzbuzuje strach u konkurence

Automobilový trh se neustále vyvíjí, ale jen málokdy se objeví novinka, která má potenciál zcela přeformulovat cenové hranice v kategorii SUV. Příchod čínské automobilky Geely na český trh s modelem Coolray za cenu nižší než 250 000 korun naznačuje, že právě teď jsme svědky takové revoluce. Tento třeskutý nováček nabízí kombinaci výkonu, stylu a technologií, která by mohla konkurenci doslova přivést do rozpaků.

Cena benzínu vystřeluje vzhůru, viníkem je slábnoucí koruna

Pohonné hmoty nadále zdražují a ceny benzínu i nafty překonávají průměrných 38 korun za litr. Důvodem prudkého zdražení je slábnoucí koruna.

Máte doma prošlou autolékárničku? Zjistěte, jak ji správně vyřadit

Autolékárnička je povinná výbava každého motorového vozidla, to ví asi každý z nás. Jak se však zachovat po její expiraci? A jak lékárničku správně zlikvidovat?

Převod auta online: Nová éra bez papírování a front na úřadech

Nová éra převodu vozidel je zde, a s ní odchází éra papírového zpracování a dlouhých čekacích dob na úřadech. Od února mohou fyzické osoby v České republice využívat online službu pro převedení vozidla na nového vlastníka. Tento krok digitální transformace, uvedený ministrem dopravy Martinem Kupkou, získal uznání i od generální ředitelky Aures Holdings, společnosti provozující síť autobazarů AAA Auto.

Autolékárnička v roce 2024: Co vše musí obsahovat a jaká jsou pravidla?

Autolékárnička je nedílnou součástí povinné výbavy každého automobilu a zohledňuje aktuální potřeby zdravotní péče. V letošním roce 2024 platí nová pravidla, která definují minimální požadavky na obsah autolékárničky. Přečtěte si náš článek a dozvíte se, co by mělo být v autolékárničce vašeho vozu.

Míchání letní a zimní směsi do ostřikovačů: Bezpečné řešení nebo riziko?

Venkovní teploty klesají a s nimi přichází i potřeba připravit své vozidlo na zimu. Přestože jste, možná již vyměnili letní pneumatiky za zimní a načerpali nádrž chladicí kapalinou, může se stát, že ve vašem ostřikovači zůstala letní směs. Vzniká tak otázka – je bezpečné mísit letní a zimní směsi do ostřikovačů, nebo to může přinést rizika? Pojďme se podrobně podívat na tuto problematiku.

Z odpadu se stává zdroj: Orlen Benzina začala sbírat použitý kuchyňský olej

Šest čerpacích stanic Orlen Benzina začalo se sběrem použitého kuchyňského oleje od spotřebitelů. Ten může sloužit jako výchozí materiál pro výrobu paliva s nižší uhlíkovou stopou.

Srovnání cen pohonných hmot v Evropě: Jak je na tom Česká republika?

V posledních letech se cena pohonných hmot stala stále aktuálnějším tématem na celosvětové scéně. Jak se Česká republika zařadila mezi evropské státy v souvislosti s aktuálními cenami benzínu a nafty?