Vaše poloha:
Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?
(Foto: canva.com)
Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?
(Foto: canva.com)

01.02.2024

Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?

E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.

 

Česká e-commerce v minulém roce zažila druhý historický meziroční pokles, přičemž první v roce 2022 činil 12 % a loni poklesl na 6 %. Mnoho e-shopů očekávalo stabilizaci a návrat k růstu v loňském roce, ale podle údajů Heureky e-commerce klesala o 13 % v prvním, 8 % ve druhém a 11 % ve třetím kvartále. Oživení trhu přišlo až v posledním čtvrtletí 2023, kdy e-commerce zaznamenala růst po dvou letech – tentokrát o 2 %.

 

Podle společnosti Shopsys se zejména velkým e-shopům dařilo nejlépe, přičemž jejich meziroční zvýšení tržeb dosáhlo 5 %. Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys, zdůrazňuje, že tento trend potvrzuje dlouhodobý vzor, kdy velcí hráči rostou rychleji než ostatní, a konsolidace trhu velkými hráči stále pokračuje. Velké e-shopy, i když měly na začátku poklesu těžší situaci, se podle něj opětovně prosadily v loňském roce díky své velikosti, známosti brandu a technologické připravenosti.

 

Vývoj e-commerce v Česku od roku 2015 ukazuje výrazný přesun zákazníků z kamenných obchodů do online prostředí. Meziroční růst e-commerce byl o 15 procentních bodů vyšší než v celém maloobchodu. I když se rozdíl v tempu růstu snižoval, v roce 2020, během pandemie, dosáhl rekordních 25 procentních bodů. Po skončení restrikcí v roce 2021 se tempo růstu téměř vyrovnalo (e-commerce 13 % a maloobchod 11 %). Nicméně v roce 2022 poprvé od roku 2015 růst maloobchodu předčil růst e-commerce, s rozdílem 9 procentních bodů.

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?

Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.

Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu

Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.

Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard

České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.

Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost

Čínské online tržiště Temu čelí další kontrole. Česká obchodní inspekce ověří, zda společnost dodržuje platnou legislativu.

Nákupní chování Čechů se mění: Převaha nákupů jsou přes sociální sítě

V posledních letech došlo k výraznému posunu v nákupním chování Čechů. Nejenže až 69 % z nich nakupuje na internetu, ale překvapivě, více než polovina (56 %) využívá k tomuto účelu sociální sítě. Tento trend odhaluje hlubší proměnu v tom, jak moderní spotřebitelé přistupují k objevování a nakupování produktů. Jak se tedy mění digitální krajina nákupů a co to znamená pro budoucnost e-commerce?

Vodafone rozšiřuje své impérium: Sazkamobil přechází pod jeho křídla

Významný krok pro posílení pozice na českém trhu s mobilními operátory se odehrál na konci minulého roku, kdy Vodafone oznámil plány na akvizici Sazkamobilu, největšího virtuálního operátora nezávislého na tradiční trojici operátorů (T-Mobile, O2, Vodafone).

Rossmann v ČR láme rekordy: Tržby za rok 2023 dosáhly 6,5 miliardy korun

Drogerie Rossmann, která si letos připomíná 30 let své existence na českém trhu, zaznamenala v roce 2023 rekordní tržby ve výši 6,5 miliardy korun. Tento úspěch představuje meziroční nárůst téměř o pětinu. Klíčovým faktorem k dosažení této výjimečné finanční výkonnosti bylo neustálé rozšiřování prodejní sítě a zvyšování kvality poskytovaných služeb zákazníkům.

Trdelníková revoluce: Trdlokafe rozšiřuje své působení za hranice ČR

Trdelník, oblíbená pochoutka, která v Česku ovládla trhy, nyní dobývá svět. Firma Trdlokafe, nejrychleji rostoucí retailová společnost v Evropě, se rozšiřuje do zahraničí s úspěšným konceptem franšízy. Zajímá vás, jak tato trdelníková revoluce mění gastronomickou scénu mimo Českou republiku?

Český trh se otevírá tureckému internetovému tržišti s podílem čínským Alibaba

Nová éra českého e-commerce začíná s příchodem tureckého internetového tržiště Trendyol, podpořeného čínskou korporací Alibaba. Tento krok naznačuje významnou změnu pro české spotřebitele i prodejce, nabízí nové možnosti a rozšiřuje spektrum dostupných produktů a služeb.

Nový hráč na trhu: Allegro přichází do Česka s inovativní reklamní platformou

Internetové tržiště Allgero v Česku spouští svou reklamní platformu Allegro Ads a tím zatraktivňuje své služby pro inzerující, kteří se tak mohou nejen zviditelnit, ale i vyhodnocovat účinnost své reklamní kampaně.