Vaše poloha:
Nárůst těžby uhlí v Česku kvůli energetické krizi a oživení po covidu, celosvětová produkce roste
(Foto: canva.com)
Nárůst těžby uhlí v Česku kvůli energetické krizi a oživení po covidu, celosvětová produkce roste
(Foto: canva.com)

28.08.2023

Nárůst těžby uhlí v Česku kvůli energetické krizi a oživení po covidu, celosvětová produkce roste

V loňském roce v České republice o desetinu vzrostla těžba uhlí, a to i přes plánované omezení jeho využívání. Důvodem byla energetická krize i oživení průmyslu po restrikcích způsobených onemocněním COVID-19.

 

V roce 2022 meziročně vzrostla těžba uhlí, vytěžilo se ho 35,2 milionů tun, tedy asi o desetinu více než v roce 2021. Vyplývá to z dat zveřejněných v projektu Evropa v datech. Příčinou nárůstu je vyšší poptávka v době energetické krize i obnova průmyslu po pandemii koronaviru. Produkce uhlí přitom stoupá i dalších zemích. V rámci Evropy je ČR na čtvrtém místě v produkci této suroviny. První příčku v tomto žebříčku by obsadilo Německo, které v roce 2022 vytěžilo 133 milionů tun uhlí.

 

Česko však není ve světě výjimkou, celosvětová produkce černého a hnědého uhlí stoupla meziročně o sedm procent. Spotřeba uhlí pak vzrostla o necelé procento, a byla tak nejvyšší od roku 2014. Poptávka po uhlí je nejvyšší v Asii, kde vzrostla spotřeba v rámci ekonomického probuzení po pandemii v kombinaci s nedostatkem zemního plynu. Podle dostupných dat více než polovinu celkové světové spotřeby uhlí spálila Čína, za níž následuje s necelými 13 procenty Indie.

 

Zvýšená produkce uhlí přitom jde přímo proti snaze omezit využívání uhlí jako majoritní energetické suroviny. Dle programového prohlášení vlády plánuje Česká republika odstavit uhelné elektrárny již do roku 2033. Nahradit je mají zejména jaderné elektrárny a obnovitelné zdroje energie.

 

V letošním roce podle dostupných dat těžba uhlí opět klesá, zřejmě na úroveň nižší, než v roce 2021. To je patrné například na snížené pololetní výrobě elektřiny z uhlí v ČEZ, což může být jeden z projevů nastupující energetické transformace. Snížení využívání fosilních zdrojů je žádoucí, avšak i s obnovitelnými zdroji se v současné době stále váží některé problémy. Úplné nahrazení uhelných a plynových zdrojů brzdí především nedostatek akumulačních kapacit a komplikace spojené s dlouhodobým ukládáním energie.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Billa expanduje: Nový koncept Viva Billa míří na čerpací stanice OMV mimo Prahu

Billa a OMV pokračují v rozšiřování sítě obchodů spojených s čerpacími stanicemi Viva Billa. Nově vznikla první mimopražská prodejna v Karlových Varech v ulici Pobřežní.

Birell rozšiřuje portfolio: Nová Active řada s kofeinem zpříjemní vaše odpoledne

Birell, jedna z předních značek nealkoholických piv na trhu, přináší inovaci, která nadchne milovníky osvěžení i požití. Nová stálá řada Birell Active představuje revoluční spojení nealkoholických radlerů s kofeinem, čímž nabízí ideální osvěžení pro každodenní použití. Tato novinka vychází z úspěchu loňské limitované edice a reaguje na poptávku spotřebitelů po nových příchutích a sníženém obsahu cukru.

Centrum Černý Most se rozšíří, přidá obchody i restaurace

Obchodní centrum Černý Most čeká výrazné rozšíření. Přibude 20 obchodů, 22 restaurací i 3 nové kinosály. Na širší nabídku podniků se zákazníci mohou těšit již v roce 2025.

Nová éra Košíku: Fialové logo a expanze na Slovensko

Online obchod Košík.cz vstupuje do nové éry s odvážnou změnou image a ambiciózním plánem expanze. Po úspěšném působení na českém trhu a prvních krůčcích v Bulharsku se Košík.cz nyní chystá dobýt i Slovensko. Změny zahrnují nejen novou fialovou barvu loga a designu, ale také strategii rozšíření nabídky a zvýhodnění pro zákazníky dělající velké nákupy.

Přelom v módním průmyslu: Catches nahrazuje značku Esprit v Česku a Německu

Prodejny značky Esprit se mění na multibrandové obchody Catches. První prodejnu nové značky najdete v OC Palladium.

Neoddělitelná víčka nás čekají i na Kofole

Od letošního července musí všichni výrobci nápojů opatřit lahve neodnímatelnými uzávěry. Nová víčka tak neminou ani nápoje od Kofoly.

Becherovka rozšiřuje svůj sortiment: Přichází s lákavou novinkou Orange & Ginger

Ochutnejte osvěžující nálož bylin i šťavnatého ovoce s novou Becherovkou Orange & Ginger.

Kofola se mění: Nové logo a design lahve pro novou éru oblíbeného nápoje

Kofola, oblíbený nápoj s bohatou historií, prochází významnou proměnou, která zahrnuje jak nové logo, tak i design lahve, přinášející značce nový impuls do další éry. Tato změna, přestože se může zdát jednoduchá, vyžadovala sedm let intenzivní práce a zkoumání, které vedlo k vytvoření nové identity pro tento kultovní nápoj.

Obchodní dům Máj znovu ožívá: Co nového přinese jeho červnové otevření?

Blíží se dlouho očekávané otevření obchodního domu Máj. Veřejnost se tak může těšit na nespočet obchodů, špičkovou gastronomii, zábavní park, galerii i kavárnu s vyhlídkou.

Prodej léků se mění: Léky na běžné zdravotní potíže najdete už i v obchodech

Od letošního ledna si mohou zákazníci zakoupit v běžných obchodech širší sortiment léků než dosud. Nově tak budou volně prodejné některé přípravky proti alergiím, bolestem kloubů, oparu, či žaludečním obtížím. Podle lékařů a lékárníků však může neodborný prodej představovat rizika.