Vaše poloha:
Tesco se zaměřuje na udržitelnost: Pizza bulky nebo baby brambory bojují s plýtváním už od dodavatelů
(Foto: canva.com)
Tesco se zaměřuje na udržitelnost: Pizza bulky nebo baby brambory bojují s plýtváním už od dodavatelů
(Foto: canva.com)

12.03.2024

Tesco se zaměřuje na udržitelnost: Pizza bulky nebo baby brambory bojují s plýtváním už od dodavatelů

Tesco úspěšně bojuje s plýtváním potravinami. Jak se řetězci daří předcházet vzniku potravinového odpadu?

 

Společnost Tesco dlouhodobě usiluje o minimalizaci plýtvání potravinami. Důležité změny se řetězci daří prosazovat zejména díky optimalizaci objednávání a doprodeje zboží i díky úspěšné spolupráci s potravinovými bankami a dodavateli. Pro efektivnější využívání potravin bez plýtvání Tesco vytvořilo projekt Žádné jídlo nazmar.

 

Jak se daří omezovat plýtvání s potravinami?

 

Jedním z důležitých cílů řetězce Tesco v oblasti udržitelnosti bylo snížení množství potravinového odpadu o polovinu do roku 2030. Tohoto cíle však díky úspěšné strategii Tesco dosáhlo již v roce 2019. Společnost však i nadále pokračuje ve snižování potravinového odpadu, který představuje zbytečnou ekologickou i ekonomickou zátěž.

 

Jak Tesco bojuje s plýtváním potravinami?

 

Pro společnost Tesco je na prvním místě optimalizace objednávání zboží od dodavatelů. Řetězci se tak daří přizpůsobovat nabídku daných produktů očekávané poptávce ze strany zákazníků. Nic však není ztraceno ani v případě, že je zboží v prodejně více, než by zákazníci stihli nakoupit. V takovém případě speciální algoritmus na situaci upozorní a navrhne zlevnění nedostatečně prodávaných položek.

 

Slevy zboží s blížící se dobou expirace jsou přitom progresivní a mohou se tak měnit i několikrát během dne. Běžně se zlevnění pohybuje od 10 do 75 procent, přičemž největší slevy mohou zákazníci očekávat v odpoledních či večerních hodinách. Zlevněné zboží zákazníci najdou ve speciálních sekcích s názvem Žádné jídlo nazmar.

 

Proč Tesco nevyužívá systém bedýnek podobně jako konkurence?

 

Proč Tesco nevyužívá jednoduchý systém bedýnek jako některé konkurenční řetězce? Při koupi bedýnky si zákazník pořizuje poměrně velké množství potravin s blížící se dobou expirace. Zákazníci proto nemusí vždy stihnout všechno nakoupené zboží spotřebovat, čímž se pouze přesouvá plýtvání z řetězce na jednotlivé spotřebitele. Tesco proto prodává produkty jednotlivě, a to nejčastěji ve speciálně vyznačených regálech.

 

Co s neprodaným zbožím?

 

Tesco má se stávajícím systémem dobrou zkušenost, neboť většinu zboží se tímto způsobem podaří během dne doprodat. V případě, že se některé zboží nepodaří vyprodat, přistupuje řetězec k darování. Tesco primárně daruje lidem a jeho hlavním partnerem je v proto potravinová banka. Jen v roce 2022 Tesco potravinovým bankám darovalo 1589 tun neprodaných potravinových přebytků.

 

V případě, že potravinová banka ani další organizace nemohou jídlo přijmout, má Tesco partnerství se zoologickými zahradami či myslivci, kteří potraviny využívají ke krmení zvířat. Těmto subjektům putují také potraviny, které již nadále nejsou vhodné pro lidskou konzumaci. A pokud potraviny nejsou vhodné ani pro konzumaci zvěří, končí povětšinou v kompostárnách. I v tomto případě však Tesco přišlo s inovativním řešením.

 

V Maďarsku probíhá testování, kdy zbytkové potraviny, které už nejsou ani pro zvířata, posíláme na hmyzí farmy. Tam se chová moucha černá a zbytky vykrmíme její larvy. Ze ‚,skoro odpadu‘‘ tak vytvoříme kvalitní bílkovinu, která se dá použít jako krmivo,“ uvedla manažerka společenské odpovědnosti a firemních vztahů společnosti Tesco Lucie Loučková.

 

Co vše má vliv na odbyt zboží?

 

Odhad poptávky po jednotlivých produktech je nesmírně komplikovaný a sofistikovaný proces, v němž hraje roli řada faktorů. Mezi ty nejpřekvapivější patří třeba počasí. V případě hezkého počasí mají lidé tendenci nakupovat méně. Systém tedy musí kromě započítávání jednotlivých období roku, státních svátků a dalších proměnných pracovat i s predikcí počasí.

 

Jak pizza bulky či baby brambory pomáhají v boji s plýtváním potravinami?

 

Tesco pomáhá motivovat k omezení plýtvání i dodavatele, zemědělce a další partnery. Příkladem takové spolupráce je třeba partnerství s Bropem, dodavatelem brambor a zeleniny. Každý rok totiž dochází k výraznému plýtvání malými brambůrkami, které velikostně nepatří do běžného pytle. Malé brambory jsou proto zaorávány zpět do půdy bez dalšího využití. Tesco proto přišlo s novým konceptem produktu „baby brambory“, který si řada zákazníků oblíbila.

 

Další příkladem je prodej pizza bulek.  Při výrobě kaiserek totiž často dochází ke křivému natištění hvězdičky či jiným estetickým nedostatkům. Takové pečivo nesplňuje svým vzhledem standardy pro prodej, ačkoli je chuťově naprosto bez vady. Tesco proto odebírá i méně vzhledné kaiserky, na které přidává šunku a sýr. Vzniklé pizza bulky jsou tak chuťově naprosto v pořádku a pomáhají omezovat zbytečné plýtvání.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Boj proti plýtvání jídlem sílí: Penny rozšiřuje program Nesnězeno do 200 obchodů

Penny rozšiřuje počet prodejen, jež nabízí zvýhodněné balíčky potravin na platformě Nesnězeno. Nově tak můžete balíčky zakoupit v bezmála polovině poboček tohoto řetězce.

Tesco reaguje na potřeby studentů: Slevy s ISIC kartou nyní i o víkendech

Od října minulého roku si čeští studenti mohou vychutnávat desetiprocentní slevy v obchodech Tesco na základě svého studentského průkazu ISIC, avšak pouze od pondělí do pátku. Jako odpověď na názory a potřeby studentů, se situace mění. Od pondělí 22. dubna mohou studenti využívat své slevy i o víkendech.

Jak efektivně využít potraviny: Čtyři metody, jak předejít jejich plýtvání doma

Plýtvání potravinami je jedním z nejzávažnějších problémů současnosti. Každý rok se vyhodí více než jedna třetina všech vyprodukovaných potravin. Poradíme vám, jak plýtvání omezit, abyste pomohli nejen životnímu prostředí, ale i své peněžence.

BILLA rozšiřuje dosah: Nová aplikace přináší e-shop více než milionu domácností

Od uvedení e-shopu do ostrého provozu minulý rok v září se na něj pravidelně obrací více než 30 000 zákazníků. Ti provedli již více než 150 000 objednávek, přičemž 70 % z nich se stává pravidelnými zákazníky. Nyní společnost BILLA představuje novou mobilní aplikaci, která má usnadnit nakupování ještě více. Kromě toho rozšiřuje rozvozové služby o dalších 75 tisíc adres, což znamená, že své služby může nabídnout více než 1 milionu domácností.

Nákupy v Polsku: Kaufland a Biedronka zmrazí DPH do konce dubna

V Polsku došlo k obnovení pětiprocentní sazby DPH na základní potraviny. Supermarkety se však zdražení rozhodly pozdržet.

Testujeme privátní značky: život je fajn se značkou Tesco Finest

V sedmém díle seriálu, ve kterém vám představujeme zajímavé výrobky privátních značek, zavítáme do tuzemských prodejen známého britského řetězce. Do košíku tentokrát vložíme vybrané lahůdky ze sortimentu značky Tesco Finest – a ukážeme si, že vysoká kvalita a originální chutě nemusí nutně jít ruku v ruce s vysokou cenou.

Rostlinná revoluce: Kdo získal ocenění za nejlepší sortiment?

Zájem o rostlinné produkty mezi českými spotřebiteli neustále roste. Podle nedávných statistik se až čtvrtina Čechů plánuje začlenit více rostlinných alternativ do své stravy, zatímco deset procent populace se již identifikuje jako vegané, vegetariáni nebo flexitariáni. Vzhledem k této rostoucí poptávce se značky a řetězce zaměřují na rozšiřování svých nabídek rostlinných produktů, aby uspokojily rostoucí požadavky zákazníků.

Tesco se zapojuje do Veggie Challenge. Podpoří zdraví životní styl zákazníků a zaměstnanců

V únoru se zaměstnanci obchodní sítě Tesco zapojí do Veggie Challenge, iniciativy, která jim umožní zkoušet omezit konzumaci masa nebo se po dobu jednoho měsíce stravovat vegansky nebo vegetariánsky. Tato výzva je pořádána mezinárodní organizací ProVeg, se kterou Tesco dlouhodobě spolupracuje na podpoře vzdělávání o nejnovějších spotřebitelských trendech souvisejících se zájmem o zdravější životní styl a měnícími se stravovacími návyky.

Košík.cz dává moc zákazníkům: Vyberte si, co chcete ve slevě

Online supermarket Košík.cz dává zákazníkům možnost výběru zboží ve slevě. Reaguje tak na snížení HDP potravin.

Ceny klesají: Lidl, Tesco a Penny odražejí sníženou DPH

Na rozhodnutí vlády České republiky o snížení DPH na vybrané potraviny o 3 %, hlásí velké obchodní řetězce, jako jsou Lidl, Tesco a Penny, výrazné snížení cen. Tento článek podrobně zkoumá, jak tato změna ovlivní nákupy běžného spotřebitele a jaké produkty budou mít největší slevy.