Vaše poloha:
Vydává vaše auto podivné zvuky? Naučte se je včas rozpoznat!
(Foto: canva.com)
Vydává vaše auto podivné zvuky? Naučte se je včas rozpoznat!
(Foto: canva.com)

19.05.2022

Vydává vaše auto podivné zvuky? Naučte se je včas rozpoznat!

Každý, kdo jezdí autem, by nerad zažil situaci, kdy se vůz porouchá. Většina lidí už takovou situaci pravděpodobně už někdy zažila. Velkému množství poruch lze přitom předcházet vnímáním směn v chování a zvukovém projevu auta. Závadu tak často odhalíte včas a vadný díl máte čas vyměnit ještě před tím, než způsobí větší škody, nebo vás auto dokonce, lidově řečeno, někde nechá. Dnes pro vás máme pár základních rad, jak odhalit hrozící závady.

 

Po určité době už každý své auto zná. A zná také obvyklé zvuky, které auto při provozu vydává a jak se v určitých situacích chová. To do značné míry pomáhá snáze zjistit, že je něco špatně. Něco, co dříve neklepalo, náhle začne. Motor najednou nestartuje tak hladce, jako dříve. Výrazně obtížnější to máme ve chvíli, kdy si pořídíme auto, které ještě neznáme, případně jedeme služebním, či vypůjčeným vozem. Přestože i v takovou chvíli zkušený, nebo mechanicky zdatný, řidič dokáže problém odhalit, může to problém zamaskovat. Různé druhy tikání, či foukání, nebo hučení, mohou být u jednoho motoru zcela v pořádku a u jiného naopak značit problém. Vycházejme proto z toho, že auto známe, a jsme tedy schopni rozpoznat, když se jeho projev změní. V takovou chvíli s autem zajeďte na volné parkoviště, nejlépe ke zdi, nebo stěně, případně do klidných podzemních garáží, a stáhněte všechna okna. Pomalu s autem popojíždějte a snažte se lokalizovat nepřirozený zvuk a zapamatovat si ho, pro pozdější co nejpřesnější popis v servisu. Pokud mechaniky správně navedete, ušetříte si čas i peníze a hlavně zvýšíte pravděpodobnost vyřešení problému. Diagnostika totiž z daleka ne vždy bývá tak jednoduchá, jak se může zdát.

Dvě zásadní oblasti, kde může dojít k většině auto a bezpečnost ohrožujících poruch, nebo problémů, je motorový prostor a podvozek. Začněme tím jednodušším.

 

Oblast podvozku

 

Většinu problémů v oblasti podvozku, kol a výfuku poznáte na základě, vrzání, bouchání a neobvyklých vibrací ze spodní části vozu za jízdy a při přejíždění nerovností. Špatné brzdy budou skřípat, vrzat, nebo vibrovat při brždění. Problém na podvozku samotném se projeví boucháním, vrzáním při přejetí výmolů, nebo příčných prahů. Případně také volným až plakavým pocitem v řízení a při průjezdu zatáčkou, či na dálnici. Prorezlý, nebo prasklý výfuk bude nezvykle hlučný.

Všemožné problémy s podvozkem, koly, brzdami, nebo výfukem bývají ve většině případů snadno odhalitelné v servisu, protože se z pravidla jedná o nějaký druh vůle, nebo viditelného opotřebení. Příznaky problému s podvozkem rozhodně neberte na lehkou váhu. Protože zatímco porucha motoru a převodovky auto maximálně znehybní, podvozek a brzdy jsou klíčové pro bezpečnost vaši a vašeho okolí.

 

Oblast motoru

 

V motorovém prostoru je to s odhalováním zdroje „pazvuků“ v oblasti motoru a převodovky už je to značně složitější. Nachází se zde obrovské množství dílů, které mohou selhat. Aby toho nebylo málo, každý model vozu mívá jiná slabá místa. Základní problémy se ale projevují podobně. Například u vozů vybavených turbem muže hvízdání pří přidání plynu značit problém právě s tímto dílem. Naopak různé druhy tikavých, nebo klepavých zvuků se většinou týkají přímo motoru, nebo různých druhů ventilů. Vrzání a skřípání v prvních chvílích po startu studeného motoru často znamená nutnost výměny vodní pumpy a tedy rozvodů. Zachrastění při startu samotném může být rozvodový řetěz (u modelů jím vybavených). Neustálé chrastění při volnoběhu v oblasti řemene jsou většinou kladky, nebo napínák řemene. Všechny zmíněné problému nemusí být hned fatální. Jejich přehlížení ale z pravidla vede k vážnému, nebo i fatálnímu poškození motoru.

 

Diagnostika vozu
(Foto: canva.com)

 

Konečnou diagnostiku vždy přenechte profesionálům. Včasné přistavení vozu do servisu, co nejpřesnější popsání problému a jeho projevů vám ale může ušetřit mnoho peněz. Tou nejlepší obranou je samozřejmě prevence. Nejezděte do servisu až když máte problém. Preventivní kontroly servisy nabízejí za zanedbatelné částky. Proto doporučujeme vůz dvakrát do roka nechat prohlédnout.

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Dálniční známky bez rizika: Proč se vyvarovat neoficiálnímu nákupu?

Ceny se v mnoha odvětvích v posledních letech zvyšují. Od března tohoto roku si řidiči musejí připlatit také za dálniční známku, což je pro ně významnou změnou. Ceny za dálniční známky se totiž dvanáct let neměnily. Na internetu lze nalézt mnoho stránek, kde si lze elektronickou známku koupit, oficiální web je však pouze jeden.

Jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta

Autolékárnička - to není jen pouhá skříňka plná obvazů a náplastí. Je to spolehlivý společník na cestách, který vám může zachránit život v nečekaných situacích. Pokud jste se, kdy ptali, jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta, máme pro vás odpovědi.

Revoluce na trhu s auty: Nové SUV za méně než 250 000 korun vzbuzuje strach u konkurence

Automobilový trh se neustále vyvíjí, ale jen málokdy se objeví novinka, která má potenciál zcela přeformulovat cenové hranice v kategorii SUV. Příchod čínské automobilky Geely na český trh s modelem Coolray za cenu nižší než 250 000 korun naznačuje, že právě teď jsme svědky takové revoluce. Tento třeskutý nováček nabízí kombinaci výkonu, stylu a technologií, která by mohla konkurenci doslova přivést do rozpaků.

Cena benzínu vystřeluje vzhůru, viníkem je slábnoucí koruna

Pohonné hmoty nadále zdražují a ceny benzínu i nafty překonávají průměrných 38 korun za litr. Důvodem prudkého zdražení je slábnoucí koruna.

Máte doma prošlou autolékárničku? Zjistěte, jak ji správně vyřadit

Autolékárnička je povinná výbava každého motorového vozidla, to ví asi každý z nás. Jak se však zachovat po její expiraci? A jak lékárničku správně zlikvidovat?

Převod auta online: Nová éra bez papírování a front na úřadech

Nová éra převodu vozidel je zde, a s ní odchází éra papírového zpracování a dlouhých čekacích dob na úřadech. Od února mohou fyzické osoby v České republice využívat online službu pro převedení vozidla na nového vlastníka. Tento krok digitální transformace, uvedený ministrem dopravy Martinem Kupkou, získal uznání i od generální ředitelky Aures Holdings, společnosti provozující síť autobazarů AAA Auto.

Autolékárnička v roce 2024: Co vše musí obsahovat a jaká jsou pravidla?

Autolékárnička je nedílnou součástí povinné výbavy každého automobilu a zohledňuje aktuální potřeby zdravotní péče. V letošním roce 2024 platí nová pravidla, která definují minimální požadavky na obsah autolékárničky. Přečtěte si náš článek a dozvíte se, co by mělo být v autolékárničce vašeho vozu.

Míchání letní a zimní směsi do ostřikovačů: Bezpečné řešení nebo riziko?

Venkovní teploty klesají a s nimi přichází i potřeba připravit své vozidlo na zimu. Přestože jste, možná již vyměnili letní pneumatiky za zimní a načerpali nádrž chladicí kapalinou, může se stát, že ve vašem ostřikovači zůstala letní směs. Vzniká tak otázka – je bezpečné mísit letní a zimní směsi do ostřikovačů, nebo to může přinést rizika? Pojďme se podrobně podívat na tuto problematiku.

Z odpadu se stává zdroj: Orlen Benzina začala sbírat použitý kuchyňský olej

Šest čerpacích stanic Orlen Benzina začalo se sběrem použitého kuchyňského oleje od spotřebitelů. Ten může sloužit jako výchozí materiál pro výrobu paliva s nižší uhlíkovou stopou.

Srovnání cen pohonných hmot v Evropě: Jak je na tom Česká republika?

V posledních letech se cena pohonných hmot stala stále aktuálnějším tématem na celosvětové scéně. Jak se Česká republika zařadila mezi evropské státy v souvislosti s aktuálními cenami benzínu a nafty?