Vaše poloha:
Z odpadu se stává zdroj: Orlen Benzina začala sbírat použitý kuchyňský olej
(Foto: orlenunipetrol.cz)
Z odpadu se stává zdroj: Orlen Benzina začala sbírat použitý kuchyňský olej
(Foto: orlenunipetrol.cz)

25.10.2023

Z odpadu se stává zdroj: Orlen Benzina začala sbírat použitý kuchyňský olej

Šest čerpacích stanic Orlen Benzina začalo se sběrem použitého kuchyňského oleje od spotřebitelů. Ten může sloužit jako výchozí materiál pro výrobu paliva s nižší uhlíkovou stopou.

 

V červnu letošního roku začalo šest poboček čerpacích stanic Orlen Benzina pokusně sbírat použitý kuchyňský olej. Ten je totiž výchozí surovinou pro přípravu paliva z odpadů, které se oproti klasickým pohonným hmotám vyznačuje nižší uhlíkovou stopou. Zájem o paliva z odpadů tedy roste, neboť pomáhá distributorům plnit povinné snižování emisí.

 

Palivo z kuchyňského oleje

 

Palivo vyrobené z použitého oleje, takzvané HVO neboli hydrodeoxygenovaný rostlinný olej, má hned několik výhod. Po technické stránce je možné ho použít ve spalovacích motorech poháněných naftou, se kterou ho lze smíchat v libovolném poměru. A to, aniž by došlo ke zvýšení emisí, poškození palivového systému či ke snížení výkonu motoru. Oproti stoprocentní bionaftě je tedy výhoda jednoznačná – palivové ústrojí motoru není nutné upravovat.

 

Upravený použitý olej se již v současné době do nafty přimíchává, a to ve formě tzv. UCOME (Used Cooking Oil Methyl Ester). HVO je tedy jen dalším zdokonalením technologie zpracování oleje, které přináší lepší vlastnosti vzniklého paliva. Palivo HVO má nízkou uhlíkovou stopu, a může proto zčásti nahradit biopaliva první generace, především MEŘO vyráběné z řepky.

 

HVO a úspora emisí

 

Paliva z odpadů mají nižší uhlíkovou stopu oproti standardním pohonným hmotám i biopalivům první generace. Je to tím, že byl olej již jednou využit a nebylo třeba pro jeho produkci znovu pěstovat a zpracovávat olejniny, jako je řepka. To umožňuje distributorům započítat si větší úsporu CO2, a tedy i větší snížení emisí. Každý dodavatel oleje přitom musí rafinerii předložit předepsaný certifikát o uhlíkové stopě, aby byla úspora uznatelná z pohledu evropské regulace.

 

Výroba HVO

 

Příprava paliva z použitého kuchyňského oleje je poměrně komplikovaný proces. Olej je nejprve nutné přečistit. V hydrorafinačních reaktorech je pak možné za vysoké teploty a tlaku získat z olejů palivo díky reakci s vodíkem. Optimální postup pro přeměnu je stále částečně ve fázi výzkumu, neboť je nutné ověřit technologii čištění na dalších olejích z domácností.

 

Z jednoho litru přečištěného oleje lze podle Kateřiny Svobodové, vedoucí odboru biopaliv a vodíkových technologií UniCRE, vyrobit až 0,8 litru HVO. Tohoto stupně konverze dosahují zejména světlé, pouze jednou přesmažené oleje.

 

Kdy čekávat komerční výrobu HVO?

 

Komerční výroba paliva HVO z použitého oleje je otázkou několika příštích let. Příznivější odhady hovoří o době mezi pěti a osmi lety. Pro výrobu bude třeba upravit stávající rafinerie, což může stát řádově stamiliony korun, nebo vytvořit samostatné technologie, což může vyjít až na miliardy.

 

Komerční výroba však nebude zdaleka zpracovávat pouze kuchyňský olej z domácností. Jeho množství patrně nebude dostatečné ani v případě, použití oleje vykoupeného z restaurací. Již dnes se do ČR dováží použitý kuchyňský olej například z Asie na výrobu UCOME. Dovážení oleje však opětovně zvyšuje uhlíkovou stopu získaného paliva, a to až o nezanedbatelné dvě pětiny.

 

Jak se podílet na sběru oleje?

 

Chtěli byste se zapojit do sběru oleje pro výrobu ekologičtějších paliv? Na vybraných čerpacích stanicích na území Ústeckého kraje budou zájemcům k dispozici červené lahve z tvrdého plastu určené pro sběr. Po naplnění bude možné nádoby odevzdat do sběrného boxu. Poté by mělo následovat zavedení automatizovaných sběrných boxů v celé síti. Společnost UniCRE očekává, za rok a půl fungování projektu bude možné nasbírat alespoň 20 tun upotřebeného oleje.

 

Benzina plánuje zákazníky motivovat ke sběru připisováním kreditů do věrnostního programu za každou odevzdanou láhev s olejem. Za kredity by následně mělo být možné čerpat nejrůznější slevy či dostávat poukazy na občerstvení či automyčku.

 

„Celkově se v Česku prodá sto tisíc tun rostlinného oleje ročně. Dnes se sesbírá, odhaduji, dvanáct až maximálně dvacet tisíc tun ročně z restauračních zařízení. Je tu tedy pro nás určitý prostor získat materiál od drobných spotřebitelů. Naše potřeba bude kolem 200 až 250 tisíc tun ročně a budeme rádi, když aspoň desetinu z toho získáme v rámci sběru v Česku,“ vysvětluje Hájek, šéf UniCRE, který za pilotním sběrem oleje z domácností stojí.

 

Sběr použitého oleje není novinkou

 

Sběr použitého kuchyňského oleje není v Evropě žádnou novinkou. Na Slovensku začali se sběrem použitého kuchyňského oleje na čerpacích stanicích již v roce 2011. S projektem přišla rafinérská společnost Slovnaft z maďarské skupiny MOL. Zákazníci mohou olej odevzdávat celkem na 190 pobočkách v běžných PET lahvích. Za každý decilitr oleje pak čeká zákazníky odměna jeden bod do věrnostního programu. Nejvíce bylo zatím vybráno v roce 2020, kdy lidé odevzdali 85 tun oleje.

 

V České republice dnes sbírá použitý rostlinný olej asi deset firem. Největší z nich je ostravský Trafin Oil, jenž sváží oleje z 24 tisíc podniků, hotelů či restaurací. Kromě toho umožňuje také domácnostem zbavovat se oleje do asi tisícovky nádob umístěných po ulicích měst.

 

 

Jak sbírat použitý olej

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Opravit nebo vyhodit? Nová pravidla podporují větší udržitelnost domácích spotřebičů

Nová pravidla ohledně domácích spotřebičů se blíží, a přinášejí s sebou revoluci v přístupu k jejich udržitelnosti. Tyto změny nejen podporují opravy a recyklaci, ale také pomáhají minimalizovat negativní dopad na životní prostředí. Jaké konkrétní kroky jsou v plánu a co to znamená pro vás jako spotřebitele?

Je čas na nový kotel? Vše, co potřebujete vědět o povinné výměně a dostupných dotacích

Zprávy o povinné výměně kotlů jistě neminuly nikoho. Není divu, když se o nich mluví už více než 10 let. Možná ale stále nemáte úplně jasno v tom, kdo všechno bude muset starý zdroj vytápění odstavit nebo vyměnit za nový. Rádi vám vše přehledně vysvětlíme. Navíc poradíme, jak za nevyhovující kotel najít co nejlepší náhradu, a ještě na to dostat státní dotaci.

Dálniční známky bez rizika: Proč se vyvarovat neoficiálnímu nákupu?

Ceny se v mnoha odvětvích v posledních letech zvyšují. Od března tohoto roku si řidiči musejí připlatit také za dálniční známku, což je pro ně významnou změnou. Ceny za dálniční známky se totiž dvanáct let neměnily. Na internetu lze nalézt mnoho stránek, kde si lze elektronickou známku koupit, oficiální web je však pouze jeden.

Vlastní kelímek na kávu se vyplatí: Objevte slevy, které vás překvapí

Pokud jste věrnými milovníky kávy, jistě jste si všimli, jak se popularita jednorázových kelímků postupně mění. Kavárny a prodejci kávy přecházejí na udržitelnější alternativy, což ovlivňuje nejen způsob, jakým si užíváme svou denní dávku kofeinu, ale i naše životní prostředí. Podívejme se podrobněji na několik klíčových aspektů tohoto trendu.

Boj proti plastu zrychluje: Konec malých šamponů a plastových sáčků se blíží

Evropská unie se chystá zakázat plastové sáčky s omáčkami, drobné plastové lahvičky s hygienickými produkty a jednorázové obaly pro ovoce a zeleninu do roku 2030. Toto rozhodnutí plyne z předběžné dohody o revizi "obalové směrnice". Tento krok bude mít za následek také zmizení plastových fólií na zavazadla na letištích a mikrotenových sáčků. Jednorázové papírové obaly ve fastfoodech a papírové kelímky na kávu zatím nebudou zakázány ve prospěch opětovně použitelného nádobí, jak bylo původně navrženo.

Jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta

Autolékárnička - to není jen pouhá skříňka plná obvazů a náplastí. Je to spolehlivý společník na cestách, který vám může zachránit život v nečekaných situacích. Pokud jste se, kdy ptali, jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta, máme pro vás odpovědi.

Revoluce na trhu s auty: Nové SUV za méně než 250 000 korun vzbuzuje strach u konkurence

Automobilový trh se neustále vyvíjí, ale jen málokdy se objeví novinka, která má potenciál zcela přeformulovat cenové hranice v kategorii SUV. Příchod čínské automobilky Geely na český trh s modelem Coolray za cenu nižší než 250 000 korun naznačuje, že právě teď jsme svědky takové revoluce. Tento třeskutý nováček nabízí kombinaci výkonu, stylu a technologií, která by mohla konkurenci doslova přivést do rozpaků.

Cena benzínu vystřeluje vzhůru, viníkem je slábnoucí koruna

Pohonné hmoty nadále zdražují a ceny benzínu i nafty překonávají průměrných 38 korun za litr. Důvodem prudkého zdražení je slábnoucí koruna.

Máte doma prošlou autolékárničku? Zjistěte, jak ji správně vyřadit

Autolékárnička je povinná výbava každého motorového vozidla, to ví asi každý z nás. Jak se však zachovat po její expiraci? A jak lékárničku správně zlikvidovat?

Převod auta online: Nová éra bez papírování a front na úřadech

Nová éra převodu vozidel je zde, a s ní odchází éra papírového zpracování a dlouhých čekacích dob na úřadech. Od února mohou fyzické osoby v České republice využívat online službu pro převedení vozidla na nového vlastníka. Tento krok digitální transformace, uvedený ministrem dopravy Martinem Kupkou, získal uznání i od generální ředitelky Aures Holdings, společnosti provozující síť autobazarů AAA Auto.